Friday 25 October 2013

Diet Karbo





Assalamualaikum dan salam sejahtera..

hari ni aku nak share sikit dengan korang apa itu DIET KARBO. Aku tahu mesti ramai orang mempunyai pemikiran dan persoalan yang sama mengenai hal ini iaitu: 


" benarkah apabila kita mengurangkan pengambilan karbohidrat, kita dapat mengurangkan lemak badan dengan cepat?" 
haaaaaaaaaaaaa..kann? 
ok, sebenarnya..................

Diet karbo merupakan satu cara popular diamalkan oleh sebilangan orang yg ingin mengurangkan berat badan. Konsep utama diet ini adalah mengurangkan/mengelak pengambilan karbohidrat dan melebihkan pengambilan protein. Individu yg mengamalkan diet jenis ini pada peringkat permulaan akan mengalami penurunan berat badan yg ketara.  Tetapi perlu diketahui yg penurunan tersebut disebabkan oleh kehilangan air di dalam badan akbiat mengurangan pengambilan karbohidrat.





Dengan ketiadaan karbohidrat, badan terpaksa memecahkan lemak untuk sumber tenaga. Kunci untuk menjaga berat badan ideal bukanlah menghindari karbohidrat melainkan mengambil jumlah makanan yang sesuai dengan keperluan. 

Haaa, oleh itu korang disarankan untuk mengamalkan cara hidup sihat melalui pengambilan makanan mengikut keperluan dan melakukan senaman berkala secara konsisten. Senaman seperti berjalan kaki, joging, naik turun tangga boleh dilakukan di mana mana sahaja tanpa perlu ke gim. \(0-o)/



makanlah mengikut porsi yang betul :D




SUMBER: MAJALAH RAPI

No comments:

Post a Comment