Saturday 16 November 2013

Ada apa dengan Belimbing??

Rahsia Khasiat Belimbing Dan Jus Belimbing 
Anda pernah merasai buah belimbing? Sebenarnya masih ramai lagi yang tidak mengetahui tentang khasiat sebenar buah belimbing ini. Buah belimbing, kebiasaannya mempunyai rasa sedikit masam-masam manis. Jom baca di bawah ini untuk mengetahui kelebihannya.
Dikenali dengan nama botaninya sebagai Averrhoa Carambola L, belimbing mengandungi banyak kebaikan untuk kesihatan tubuh badan manusia.
1) Mengandungi 90% air, 0.75% protein, 3.5 – 11% gula dan 0.7% serat.
2) Kaya dengan kalium & vitamin A, selain vitamin B dan C.
3) Kalium di dalam belimbing berfungsi mengawal degupan jantung, keseimbangan cecair, membantu kitaran ion dalam salur darah, membantu pengecutan otot, membantu memindahkan nutrein kepada sel selain membantu fungsi saraf.
4) Jus ini diminum untuk mengurangkan kehausan dan merangsang rembesan kelenjar untuk penghasilan air liur.
5) Selain itu, ia membantu melawaskan pembuangan air kecil di samping membantu merawat masalah kulit yang disebabkan oleh kekurangan vitamin C.
Bonus : Petua Penyembuhan Dengan Buah Belimbing.
# Untuk menghentikan pendarahan pada bisul di samping mencuci luka serta nanah yang keluar, kalian bolehlah menumbuk buah belimbing sehingga lumat lalu ditampal pada bahagian luka.
# Masalah cacing dalam perut atau usus; Rebus bunga belimbing & minum airnya setelah suam.
# Untuk masalah penyakit kulit seperti gatal-gatal dan sebagainya – daun, buah atau bunganya boleh ditumbuk lumat dan ditepekkan pada kawasan bermasalah.
# Air rebusan bunga dan daunnya boleh diminum untuk merawat batuk, sakit kerongkong & muntah-muntah.
# Buah yang dijerukkan dengan garam boleh dimakan untuk menghilangkan mabuk akibat perjalanan jauh.
# Air rebusan daunnya juga boleh digunakan untuk merawat demam panas.
Ada juga yang tidak boleh makan buah belimbing kerana tidak tahan dengan rasa masam. Tidak mengapa, kita juga boleh membuat jus belimbing mengikut citarasa masing-masing. Apa yang penting, belimbing mempunyai khasiatnya yang tersendiri.

No comments:

Post a Comment